Escola de Inverno Heranças em Espaços Contestados

Entre 14 e 19 de janeiro a Cátedra UNESCO da Lusófona Educação Cidadania e Diversidade Cultural participou no Curso de Inverno  Heritage Practice in Contested Societies.

A escola de inverno trabalha a questão da função das heranças na construção da paz e promoção da reconciliação em espaços de pós-conflito. Debateram-se e apresentaram-se experiências internacionais e contou com a participação de académicos e agentes da comunidade

20180116_142245.jpg

A Winter School exploring Heritage Practice in Contested Societies. A representação está de novo a cargo do Professor Pedro Pereira Leite, membro da Comissão de Coordenação da nossa nova Catedra UNESCO “Educação, Cidadania e Doversidade Cultural”

Overview

Cultural heritage plays a complex role in conflict and divided societies. It has been used in the propagation of particular identities through the construction of complex and often competing narratives of the past. There is increased awareness of the deliberate targeting of cultural heritage sites and landscapes in conflict zones, to the looting and sale of conflict antiquities. Its destruction carries significant symbolic meaning and receives widespread media coverage. But what role does cultural heritage potentially play in divided or post conflict societies?

TO VIEW THE WINTER SCHOOL PROGRAMME CLICK HERE

The School is a residential event, held at Corrymeela, Ireland’s oldest peace and reconciliation organisation. The school is being organised by an innovative partnership comprised of Corrymeela, Quarto Collective, Belfast City Council and Causeway Coast and Glens Borough Council alongside Queen’s University, Belfast, Ulster University and the College of William and Mary.

It is envisaged that the seminar proceedings will be published in a special Journal.